2022-04-20 05:55Pressmeddelande

Ytterligare en nyhet från Jämtlands Bryggeri - Mystic Pilgrim!

Mystic Pilgrim stående flaska i skog

Jämtlands Bryggeri utökar nu sitt sortiment med en ny öl, nämligen Mystic Pilgrim. En engelsk Ale som tar dig på en resa till de brittiska pubarna.

Mystic Pilgrim är en klassisk, njutbar ale brygd på engelsk malt. Humlesorterna Mystic och Pilgrim har fått namnge denna nyhet. Smaken är maltig och aningen humlearomatisk med inslag av knäck och en väl balanserad beska. Doften har inslag av malt, frukt, honung, och örter. Flaskans etikett som pryds av den brittiska flaggan, Union Jack, tar dig på en resa till Storbritannien redan innan du har smakat.

- Vår nya Mystic Pilgrim är en öl av engelsk karaktär. Om du kommer in på en pub i Storbritannien och beställer en pint, så smakar den som Mystic Pilgrim! Det har varit vår ambition och våra bryggare har definitivt lyckats väl.
Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga sortiment 2 maj och kommer också att vara styckvis beställningsbar.

Produktfakta Jämtlands Mystic Pilgrim:
Ölstil: Ale/Engelsk Ale
Färg: Gyllene, ljus kopparbrun färg
Doft: Tydlig doft av malt med inslag av frukt, honung och örter
Smak: Maltig, aningen humlearomatisk smak med inslag av knäck och en balanserad beska
Malt: Ale malt, Karamellmalt, Pale Crystal malt, Chokladmalt
Humle: Pilgrim, Mystic, Centennial, Jester
Passar till: brittisk pubmat ex. fish & chips eller som sällskapsdryck
Alkoholhalt: 4,5 %
Pris: 24.90 kr

Johanna Wirsén, marknadschef
E-post: johanna.wirsen@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.