2023-04-21 05:00Pressmeddelande

Vittra välkomnar våren!

vittra_miljo2

Jämtlands Bryggeri utökar nu sortimentet med en till öl på burk. En humlig, fruktig och vårig New England IPA.

Jämtlands Bryggeri har inte slagit av på takten när det kommer till den nya serien av burkar. Vittra, en välhumlad och disig New England IPA hittar vi på hyllorna från och med 8 maj. Vittra är Jämtlands första New England IPA och passar utmärkt att släppa på burk. Ölets välhumlade karaktär bevaras på ett ypperligt sätt och de tropiska, fruktiga smakerna kommer att passa väl under vår och sommar. Vittra välkomnar våren!

”Vittra blir årets andra burksläpp och är ett öl som vi tror kommer komplettera de övriga stilarna i vår burkserie. Vittra är en lättdrucken, New England IPA med fräsch humlighet och tydligt tropiska toner. Ett öl som vi tror kommer passa utmärkt under vår och sommar! New England IPA är kanske inte en stil man förknippar med oss på Jämtlands Bryggeri, men jag tycker i vanlig ordning att våra bryggare har lyckats utmärkt med även detta.” Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga sortiment 8 maj och kommer också att vara styckvis beställningsbar över hela landet.

Produktfakta Jämtlands Vittra:
Ölstil: New England IPA
Färg: Oklar, gul färg med vitt skum.
Doft: Humlearomatisk med inslag av passionsfrukt, ananas och blommor.
Smak: Toner av passionsfrukt, ananas, honung och med en välbalanserad beska.
Malt: Low Colour Maris Otter, Pale Crystal Malt, Cara, Puffat Vete, Havre
Humle: Centennial, Citra, Galaxy, Mosaic, Styrian Goldings
Passar till: Som sällskapsdryck eller till grillat
Alkoholhalt: 6 %
Pris: 31,90 kr

Produktsida Jämtlands Bryggeri hemsida

Systembolaget Produktsida

Alexandra Lindgren, Content Manager & Försäljning
E-post: alexandra.lindgren@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 700 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Alexandra Lindgren
Content Manager & Sales