2023-08-14 05:00Pressmeddelande

Prost! Jämtlands Oktoberfest är här!

oktoberfest_miljo

Jämtlands Bryggeri utökar sortimentet med ytterligare en lager - perfekt till sensommaren och höstens alla middagar. Välkommen säger vi till en mellanmörk, välbalanserad lager - lagom till Oktoberfest.

Nu släpper Jämtlands Bryggeri ytterligare en nyhet; Jämtlands Oktoberfest. En mellanmörk lager som passar perfekt till höstens alla middagar. Maltig smak med inslag av rostat bröd och honung, trevlig beska som balanserar maltkroppen och möts upp av en något fruktig, maltig doft med inslag av citrusmarmelad och toffee. En fyllig och välbalanserad lager med rund maltkropp och väl avvägd beska.

- I år har vi inte legat på latsidan och kan glatt meddela att årets femte nyhet släpps den 1 september! Jag är nog inte ensam om att tycka att goda middagar i höstrusket är något man faktiskt kan längta efter. Att kunna para ihop någon av dessa middagar med ett gott öl är ju extra trevligt och Jämtlands Oktoberfest är just ett sådan öl som hör hösten till; fylligt och balanserat och ett utmärkt matöl. I vanlig ordning tillfaller allt beröm för smak våra fantastiska bryggare i Pilgrimstad. Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri

Jämtlands Oktoberfest lanseras 1 september i Systembolagets lokala och småskaliga säsongssortiment i Jämtland och Härjedalen. Produkten kommer också att vara styckvis beställningsbar över hela landet.

Produktfakta Jämtlands Oktoberfest:
Ölstil: Mellanmörk Lager
Färg: Mörk, gyllene färg med ljust äggskalsfärgat skum.
Doft: Aningen fruktig, maltig doft med inslag av citrusmarmelad och toffee.
Smak: Maltig smak med inslag av rostat bröd och honung, trevlig beska som balanserar maltkroppen.
Malt: Pale ale malt, Lagermalt, Karamellmalt, Havre och Crystal malt.
Humle: Hallertau Northern Brewer, Challanger, Styrian Goldings, Cascade.
Passar till: Klassisk tysk oktoberfest-mat som korv och fläsk, svensk husmanskost
Alkoholhalt: 5 %
Pris: 24.90kr

Produktsida Systembolaget

Jämtlands Bryggeri hemsida

Alexandra Lindgren, Content Manager & Försäljning
Tel: 0706- 78 17 09
E-post: alexandra.lindgren@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 700 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Alexandra Lindgren
Content Manager & Sales