2022-06-14 04:50Pressmeddelande

Låt dig förtrollas av Jämtland - möt Huldra!

Jämtlands_huldra_med_glas

Jämtlands Bryggeri utökar nu sortimentet med det första burktappade ölet. Möt Huldra - en välhumlad, hazy IPA med förtrollande, tropiska smaker.

Efter 26 år med öl på flaska släpper nu Jämtlands Bryggeri det första ölet i en serie av nya, spännande stilar. Huldra är en härlig, modern och välhumlad IPA och är tappad på burk för att bevara humlens egenskaper på allra bästa sätt. Smaken är fruktig med tydlig beska och inslag av passionsfrukt, ananas och grapefrukt. Doften är humlearomatisk med fruktiga, tropiska toner. Burkarnas utseende känns igen något från flaskorna, om än med mycket nytt; här har den jämtländska naturen och gammal folktro fått utforma och namnge det första ölet i deras nya burkserie. Möt Huldra.

- Huldra är den första ölen vi släpper på burk, en milstolpe för oss efter 26 år i branschen. Det är en modern IPA med välhumlade och tropiska toner som passar perfekt på just burk. Designen av burken är också något som vi jobbat hårt med för att det ska bli både inbjudande och intressant, men den ska också ge en känsla av Jämtland när man ser den. Vår förhoppning och tro är att vi kan få fler att upptäcka Jämtlands Bryggeri med denna burklansering. Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga sortiment 4 juli och kommer också att vara styckvis beställningsbar över hela landet.

Produktfakta Jämtlands Huldra:
Ölstil: India Pale Ale
Färg: Oklar, hazy, ljus färg med ljust skum.
Doft: Humlearomatisk med inslag av tropiska frukter.
Smak: Fruktig smak med påtaglig beska och inslag av passionsfrukt, ananas och grape.
Malt: Pale Ale, Pearl, Cara
Humle: Centennial, Galaxy, Citra, Eldorado, Mosaic
Passar till: Sällskapsdryck
Alkoholhalt: 5,8 %
Pris: 29.90 kr

Johanna Wirsén, marknadschef
E-post: johanna.wirsen@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.