2020-11-06 08:06Pressmeddelande

Julöl från Jämtlands Bryggeri – en klassiker på mångas julbord!

null

Nu har äntligen årets julöl lanserats på Systembolaget och vår klassiker finns givetvis med på hyllan även detta år.

Som Sveriges första julöl-ale har den sedan 1997 varit ett återkommande inslag på de svenska julborden och anses som en av de största klassikerna bland hantverksbryggda julöl. Flaskan pryds av en illustration av det jämtländska sjöodjuret och sticker onekligen ut på hyllan.

Jämtlands Bryggeris julöl är en ale på 6,5 % med en mörk, rödbrun färg. Den har en tydlig doft av rostad malt, med inslag av torkad frukt och mörk sirap.
Smaken utgörs av en fyllig maltsmak med mycket rostade toner, inslag av torkad frukt och mörkt vörtbröd och avslutas med en väl balanserad beska.

”Förra året fick vi mycket fina omdömen om vår julöl och den sålde fantastiskt bra över hela landet. Våra duktiga bryggare i Pilgrimstad har även detta år lagt ner sin själ för att årets utgåva ska vara minst lika bra som tidigare” – säger Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Jämtlands Bryggeris julöl ingår i Systembolagets julsortiment och finns tillgänglig på samtliga butiker över hela landet.

Jämtlands Julöl, 330 ml, art nr 11382, pris 23:90 kr

Anders Thelenius, VD
E-post: anders.thelenius@jamtlandsbryggeri.se

Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Anders Thelenius
Anders Thelenius