2021-05-20 11:27Pressmeddelande

Jämtlands Bryggeri fyller 25 år och lanserar en ny öl på temat - lagern 1996!

null

I år firar Jämtlands Bryggeri 25 år och vad passar väl bättre då än att släppa en lager vid namn 1996?

1996 är inte bara namnet på en ny premium lager från Jämtlands Bryggeri utan är även året då bryggeriet såg dagens ljus i Pilgrimstad 3 mil sydost om Östersund. Men vi backar bandet till 1995. Östersundskrögaren Kjell Andersson och storköksgrossisten Carl Lindgren fick idén om att ta fram en ny öl till Storsjöyran i Östersund. Ölet fick namnet Jämtlands President och finns i sortimentet än idag. Året efter kom produktionen i gång på allvar och Jämtlands Bryggeri har idag hela 20 sorter i sitt sortiment inklusive de populära jul- och påskölen.

Vid framtagningen av Jämtlands 1996 har vi använt oss av vår mångåriga hantverkskunnighet och passion för ölbryggning och skapat en ny premium lager innehållande klassisk lagermalt, tysk humle och naturligtvis vatten från den mytomspunna Pilgrimskällan. Som alla öl från Jämtlands Bryggeri är detta ett färsköl som endast är filtrerat och inte pastöriserat.

– 1996 är en lager av Vienna-stil som är bryggd med en stor del Viennamalt vilket ger en gyllengul färg och söta, maltiga toner. Denna klassiska stil kräver klassisk humle och vi har valt olika varianter från den välrenommerade Hallertauregionen i tyska Bayern, säger David Jones, bryggmästare Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga sortiment 2 juni och kommer också att vara styckvis beställningsbar till alla butiker runt om i landet.

Under jubileumsåret kommer fler spännande nyheter att släppas. Näst på tur är en Jubileums IPA som lanseras i det tillfälliga exklusiva sortimentet 13 juli.

Produktfakta Jämtlands 1996
Artikelnummer:
Ölstil:
Ljus lager, Wienerlager
Färg:
Mörk gyllengul
Doft:
Maltig doft med inslag av sirapslimpa, pomerans och honung.
Smak:
Fyllig maltsmak med lätta toner av örter, aprikos och apelsinskal.
Malt:
Extra Pale malt, Wienermalt
Humle:
Hallertau Tradition, Hallertau Hersbrucker, Hallertau Blanc
Serveringstemperatur:
10-12 grader
Passar till:
Svensk husmanskost, fläsk- och lammkött, eller som sällskapsdryck.
Alkoholhalt:
Volym:
330 ml
Pris:
24:90 kr

Johanna Wirsén, marknadschef
E-post: johanna.wirsen@jamtlandsbryggeri.se

Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Anders Thelenius
Anders Thelenius