2023-06-12 05:00Pressmeddelande

It's a HELLUVA beer!

hell_trippel_burk

Jämtlands Bryggeri utökar nu sortimentet med en till öl på burk. En svensk ölklassiker som har återuppstått i nytt format. Vi hälsar HELL välkommen tillbaka! Ölet HELL lanserades för första gången 1997 och nu är det dags igen! Som originalet också var så är denna brygd en karaktärsfull humlad lager, men nu i en något modernare tappning. Helt enkelt; HELL 2.0.

HELL är en gyllengul lager som får mycket av sin karaktär från humle. Doften är friskt maltig med citrus, grape och blommiga inslag.  En balanserad maltkropp möts upp av en tydligt markerad beska. Toner av bröd, honung och citrus. Tappad på 44cl burk, med en tydlig retrodesign som känns igen från förr.

”HELL blir kanske årets största släpp och är ett öl som vi tror oss veta är mycket efterlängtat. 'När ska ni släppa HELL igen?' är frågan som hela tiden kommer då vi möter folk på mässor och ölfestivaler runt om i landet. Därför känns det fantastiskt kul nu när det äntligen blir verklighet igen. Det öl som vi släpper nu är en modern version av vår klassiker HELL, och en tolkning av det öl som 1997 startade en era av svensk, högkvalitativ öl. HELL 2.0 helt enkelt. Ölet är likt dess föregångare en karaktärsfull lager med tydlig beska och rikliga mängder humle. Vi har valt att tappa ölet på 44 cl burk och med en retrodesign som vi tror flörtar med såväl ölfantaster anno 1997 som ölfantaster anno 2023. Vår bryggmästare David Jones har återigen tillsammans med övriga bryggare i Pilgrimstad tagit fram ett svenskt hantverksöl när det är som bäst. Nu låter vi nostalgin flöda! ” Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga sortiment 3 juli och kommer också att vara styckvis beställningsbar över hela landet.

Produktfakta Jämtlands HELL:
Ölstil: Ljus lager, modern stil.
Färg: Gyllengul färg med vitt skum.
Doft: Maltig, lätt blommig doft och tydlig humlekaraktär.
Smak: Brödig smak med inslag av citrus, grape och honung och med en tydlig beska.
Malt: Caramalt, Low Colour Maris Otter.
Humle: Magnum, Cascade, Centennial.
Serveringstemperatur: 8-10 grader.
Passar till: Som sällskapsdryck eller till rätter av fågel-, fläsk- eller lammkött.
Alkoholhalt: 5,1 %
Pris: 29,90 kr

Produktsida Jämtlands Bryggeri hemsida

Systembolaget Produktsida

Alexandra Lindgren, Content Manager & Försäljning
E-post: alexandra.lindgren@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 700 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Anders Thelenius
Anders Thelenius