2022-08-16 05:00Pressmeddelande

Ingen höst utan Oktoberfest

oktoberfest_lov

Jämtlands Bryggeri utökar sortimentet med en ny lager - perfekt till höstens goda middagar. Möt smaken av den Jämtländska hösten med en mellanmörk, välbalanserad lager - lagom till Oktoberfest.

Nu släpper Jämtlands Bryggeri ytterligare en nyhet; Jämtlands Oktoberfest. En mellanmörk lager och hösten ur deras perspektiv. En fyllig och välbalanserad lager med rund maltkropp och väl avvägd beska. Smaker av sirapslimpa och lätta toner av örter och pomerans möts av en maltdominerad doft med lätta toner av aprikos, apelsinskal och örter.

- Det blir en spännande höst med inte mindre än två släpp för oss i september. Just det här ölet är en hyllning till och vår tolkning av den Jämtländska hösten. En god mellanmörk lageröl som passar perfekt nu när höstens goda middagar med värmande grytor är på ingång. I vanlig ordning tycker jag såklart att våra bryggare har lyckats ypperligt och ser med glädje fram emot hur Oktoberfest kommer tas emot. Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga säsongssortiment 1 september och kommer också att vara styckvis beställningsbar över hela landet.

Produktfakta Jämtlands Oktoberfest:
Ölstil: Mellanmörk Lager
Färg: Mörk, gul färg med ljust skum.
Doft: Maltdominerad doft med lätta toner av örter, aprikos och apelsinskal.
Smak: Fyllig maltsmak med inslag av sirapslimpa samt lätta toner av örter och pomerans.
Malt: Pale Ale Malt, Wienermalt
Humle: Hallertau Tradition, Hallertau Hersbrucker, Hallertau Blanc
Passar till: Klassisk tysk oktoberfest-mat som korv och fläsk
Alkoholhalt: 6 %
Pris: 24.90kr

Johanna Wirsén, marknadschef
E-post: johanna.wirsen@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.