2021-07-01 14:53Pressmeddelande

Från festivalöl till Sveriges mest prisbelönta hantverksbryggeri

null

I år fyller Jämtlands Bryggeri 25 år och har under våren och försommaren firat med att släppa flera nya sorters öl. Nu lanseras bryggeriets jubileumsöl som är en India Pale Ale.

Jämtlands Bryggeri i Pilgrimstad strax utanför Östersund är ett av de första hantverksbryggerierna i Sverige och lanserade sin första öl Jämtlands President redan 1996. Men idén om ett hantverksbryggeri föddes redan året innan då storköksgrossisten Carl Lindgren och krögaren Kjell Andersson bestämde sig för att ta fram ett lokalt öl till Storsjöyran i Östersund.

– Vid den här tidpunkten fanns det väldigt få hantverksbryggerier i Sverige och vi såg därför en stor möjlighet att starta upp en verksamhet i Jämtland. Vi förvärvade ett mikrobryggeri i Göteborg och flyttade upp utrustningen till Pilgrimstad. Engelsmannen David Jones började strax efter som bryggmästare och med honom kom framgångarna. Under åren som följde lanserades flera prisbelönta öl, ett par av dem, t ex Jämtlands Bärnsten och IPA, finns fortfarande kvar i sortimentet, berättar Carl Lindgren, grundare av Jämtlands Bryggeri.

Sedan några år är David Jones åter tillbaka igen som bryggmästare på Jämtlands Bryggeri. Under våren och försommaren har bryggeriet firat sitt 25-års jubileum med att släppa flera nya sorters öl och nu kommer jubileumsölet Jämtlands Jubileums IPA.

– Jämtlands Jubileums IPA är en klassiskt smaksatt IPA bryggt med den världsberömda Maris Otter Pale Ale malt kombinerat med rikligt med karamellmalt som tillsammans ger den unika maltkaraktären och den djupa guldfärgen som länge har varit en signatur för Jämtlands Bryggeri, säger David Jones och fortsätter:
Den underbart distinkta humlen från Pacific Northwest ger en robust bitterhet i kombination med citrus, tall, tropisk frukt och vedartade aromer. Brittisk malt från östkusten möter amerikansk humle från västkusten.

Jubileumsölet lanseras 13 juli i Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment (TSE) i utvalda butiker, men kommer också att vara styckvis beställningsbar till samtliga butiker i landet.

Produktfakta Jämtlands Jubileums IPA:
Artikelnummer:
Ölstil:
India Pale Ale
Färg:
Oklar, gyllene, halmgul färg med ljust skum.
Doft:
Humlearomatisk doft med inslag av tropisk frukt, granskott och ljust bröd.
Smak:
Mycket humlearomatisk, fruktig smak med tydlig beska, inslag av ananas, blodgrape, granskott samt ljust bröd.
Malt:
Low Color Maris Otter, Pearl Pale Ale malt, Caramell malt, Caramell gold.
Humle:
Hallertau norther Brewer, Centenniel.
Torrhumling:
Citra, Sabro, Talus, Centenniel.
Serveringstemperatur:
10-12 grader (rekommenderad).
Passar till:
Rätter av fläsk, eller nötkött, gärna grillat.
Alkoholhalt:
Pris:
29:90 kr

Johanna Wirsén, marknadschef
E-post: johanna.wirsen@jamtlandsbryggeri.se

Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Anders Thelenius
Anders Thelenius