2022-03-18 07:00Pressmeddelande

Årets påsköl från Jämtlands Bryggeri

paskol_paskebrygd_med_glas

Den 28 mars är det dags för säljstart av årets påsköl och Jämtlands Bryggeri släpper återigen två produkter: Påskebrygd och Påsköl.

Jämtlands Bryggeri har två påsköl i sitt sortiment: Jämtlands Påskebrygd och Jämtlands Påsköl. Påskebrygd som är en Brown Ale som passar till påskbordets alla delikatesser, från sillen till köttbullarna samt Påskölen som är en lite kraftigare Ale och passar utmärkt till lite smakrikare mat och som ett självklart val till påsklammet.

Önskas ett alternativ med lägre alkoholhalt rekommenderas Jämtlands Påsköl i folkölsvariant på 3,5%.

- Jämtlands två olika påsköl passar utmärkt till påskmåltidernas många delikatesser och med två olika öl har vi något för alla smaker. För första gången på länge kan man fira påsk ordentligt med nära och kära och det gläder oss. Så som världen ser ut idag, känns det viktigare än någonsin att få fira med dem man tycker om. Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

De båda påskölen har blivit något utav klassiker i Jämtlands Bryggeris sortiment. Flaskorna med röd respektive gul etikett pryds likt tidigare av en illustration av Storsjöodjuret och har i år fått en lätt uppdatering med metalliserade etiketter för att mer likna de övriga produkterna i sortimentet.

Jämtlands Påskebrygd samt Jämtlands Påsköl lanseras i Systembolagets sortiment TSS och finns tillgängliga över hela landet.

Produktfakta Påskebrygd
Ölstil: Brown Ale
Färg: Mörk, kopparbrun med äggskalsfärgat skum
Doft: Lätt maltig doft med rostade nyanser, citrusfruktig humlearom.
Smak: Toner av kavring och nyanser av torkad frukt och citrus, inslag av smörkola. Fin beska som inte känns för tung.
Malt: Ale malt, Karamellmalt, Pale crystal malt, Crystal malt, Chokladmalt
Humle: Hallertau northern brewer, Cascade, East kent golding, Chinook.
Alkoholhalt: 4,5 %
Pris: 22.50 kr

Produktfakta Påsköl
Ölstil: Ale
Färg: Mörkbrun, chokladbrun med ljust, beigefärgat skum.
Doft: Fyllig maltdoft med inslag av mörkt bröd och fruktiga humletoner.
Smak: Tydlig maltkropp med rostade toner och inslag av torkad frukt samt mörk sirap. Balanserad, tydlig beska och väl avvägd sötma.
Malt: Ale malt, Karamellmalt, Pale crystal malt, Crystal malt, Chokladmalt
Humle: Hallertau northern brewer, East kent golding, Tettnang.
Alkoholhalt: 6 %
Pris: 23.50 kr

Läs mer om Påskebrygd:

Läs mer om Påsköl:

Johanna Wirsén, marknadschef
E-post: johanna.wirsen@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 900 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.