2023-02-14 06:00Pressmeddelande

Älva - En ljus och lätt nyhet från Jämtland

älva_miljö_burk

Jämtlands Bryggeri utökar nu sortimentet med ytterligare en lager; den första på burk. Möt Älva - en Kellerbier med förtrollande lätthet.

Efter förra årets två nyheter på burk kommer nu nästa öl i serien: Varmt välkommen Älva! Älva är en Kellerbier och har tappats direkt på burk från lagringstank, och är helt ofiltrerad. Detta ger ölen en fördjupad, fyllig smak utan att tappa sin lätta, fräscha känsla. En ölstil med tydliga tyska anor - bryggd på jämtländskt källvatten, direkt från Pilgrimstad.

”Med vårt tredje öl på burk har vi lyssnat på våra kunder och väljer nu att släppa ett lageröl efter att ha släppt två olika sorters IPA. Det här ölet har under hösten 2022 fått följa med oss ut på festivaler och har genomgående fått fina omdömen. Ett bra sätt för oss att få feedback direkt från ölälskare ute i landet. Fantastiskt roligt också för våra bryggare att deras hårda arbete får uppskattning. Det är ju såklart det som gör allt hårt arbete värt det! Älva är helt klart en god törstsläckare och ett bra matöl. Att burken dessutom är snygg att titta på skadar såklart inte heller.” Anders Thelenius, VD Jämtlands Bryggeri.

Produkten lanseras i Systembolagets lokala & småskaliga sortiment 6 mars och kommer också att vara styckvis beställningsbar över hela landet.

Produktfakta Jämtlands Älva:
Ölstil: Kellerbier
Färg: Oklar, halmgul färg med vitt, lätt skum.
Doft: Humlearomatisk med inslag av citrus och ljust bröd.
Smak: Toner av citrus, honung och med en maltig brödton och medelhög beska.
Malt: Vienna, Low Colour Maris Otter
Humle: Magnum, Mystic
Passar till: Husmanskost och som sällskapsdryck
Alkoholhalt: 5 %
Pris: 27,90 kr

Produktsida Jämtlands Bryggeri hemsida

Systembolaget Produktsida

Alexandra Lindgren, Content Manager & Försäljning
E-post: alexandra.lindgren@jamtlandsbryggeri.se

Sveriges mest prisbelönta bryggeri. Jämtlands Bryggeri är en av pionjärerna när det gäller svensk hantverksöl och har sedan starten 1996 bryggt öl i Pilgrimstad, 3 mil sydost om Östersund. Bryggeriet har 9 anställda och årsproduktionen uppgår till ca 700 000 liter. Sortimentet består av drygt 20 ölsorter, varav en handfull är säsongsöl.

Alexandra Lindgren
Content Manager & Sales